U svetu marketinga i društvenih kampanja postoje trenuci kada je potrebno izaći iz okvira standardnog pristupa i hrabro izazvati reakciju javnosti. Takav je bio slučaj sa kampanjom “Sačuvaj lopte”, jedinstvenom i provokativnom inicijativom koja je u Srbiji podigla svest o raku testisa na potpuno neočekivan način.

Početak ideje i alarmantni podaci

Rak testisa je jedna od najčešćih malignih bolesti kod muškaraca uzrasta od 15 do 40 godina. Prema podacima Svetske zdravstvene organizacije, svake godine dijagnostikuje se oko 70.000 novih slučajeva širom sveta, dok u Srbiji godišnje oboli oko 120 muškaraca. Iako je ovaj oblik raka izuzetno izlečiv ako se otkrije na vreme, mnogi muškarci izbegavaju redovne preglede zbog sramote, neinformisanosti ili stigme povezane sa razgovorom o ovoj temi.
Suočeni sa ovim problemom, želeli smo da osmislimo nešto što će ne samo podići svest, već i probuditi javnost iz apatije.

Cilj je bio da se kroz provokativan, ali smislen marketing skrene pažnja na važnost preventivnih pregleda i samopregleda testisa.

Golotinja kao marketinški alat

Da bismo osigurali maksimalnu pažnju, odlučili smo da iskoristimo nage fudbalere i efekat šoka na hrabar i lucidan način. Fudbaleri FK Miljakovac su se potpuno nagi fotografisali, držeći samo fudbalske lopte u predelu testisa, strateški pokrivajući svoje genitalije isključivo fudbalskim loptama. Fotografije su bile odvažan spoj sportske estetike i snažne poruke – muškarci moraju da se pobrinu za svoje “lopte”.

Ove slike su se brzo proširile društvenim mrežama, izazivajući reakcije od šoka i smeha do potpune podrške. Mediji su brujali o kampanji, a javnost je bila prinuđena da obrati pažnju na poruku koju nosi. Iako je golotinja često viđena kao kontroverzna, ovde je imala savršenu svrhu – skretanje pažnje na zdravlje muškaraca.



Besplatni pregledi i konkretna akcija

Kampanja “Sačuvaj lopte” nije se zaustavila samo na viralnim fotografijama. U okviru akcije, organizovani su besplatni pregledi u specijalizovanoj ordinaciji za muško zdravlje. Muškarcima koji su želeli da se pregledaju omogućeno je da to učine potpuno besplatno, čime je uklonjena još jedna prepreka ka ranom otkrivanju raka testisa – finansijski faktor.
Odaziv je bio ogroman. Na stotine muškaraca se prijavilo za pregled, a mnogi su prvi put u životu ozbiljno razmišljali o svom zdravlju. Na društvenim mrežama pojavile su se ispovesti onih koji su upravo zahvaljujući kampanji odlučili da posete lekara i na vreme otkriju potencijalne zdravstvene probleme.

Specijalni dresovi i fudbalska scena kao platforma

Kako bismo dodatno proširili uticaj kampanje, za FK Miljakovac kreirali smo i dizajnirali specijalnu seriju šortseva koje su igrači nosili tokom utakmica u novembru 2022. godine – mesecu borbe protiv raka testisa. Na prednjem delu šortsa, baš u predelu genitalne regije, nalazio se logo kampanje “Sačuvaj lopte”.
Ova inicijativa dobila je veliku podršku i od drugih fudbalskih klubova i društveno odgovornih kompanija koje su se priključile akciji i finansirale preglede za muškarce u privatnim ordinacijama, koje su opet pomogle smanjenjem cene pregleda.


Viralni efekat i razbijanje tabua

Kampanja “Sačuvaj lopte” postala je pravi fenomen na društvenim mrežama. Hashtag #SačuvajLopte eksplodirao je na Instagramu i Twitteru, dok su influenseri, novinari i javne ličnosti delili fotografije i snimke u znak podrške akciji i kampanji. U roku od nekoliko dana, tema je postala nezaobilazna u javnim debatama, a kampanja je uspela ono što su mnogi smatrali nemogućim – skinula je stigmu sa razgovora o raku testisa.

Osim što su muškarci postali svesniji važnosti pregleda, kampanja je osnažila i žene da podstiču svoje partnere, sinove i prijatelje da obrate pažnju na svoje zdravlje. Diskusija o muškom zdravlju, koja je do tada bila marginalizovana, našla se u centru pažnje i otvorila vrata za buduće slične inicijative.

Zaključak

“Sačuvaj lopte” je primer kako se kreativnim i hrabrim marketingom može postići ogroman društveni uticaj. Ne samo da je kampanja uspela da podigne svest o raku testisa, već je doprinela razbijanju tabua i podstakla muškarce da otvoreno pričaju o svom zdravlju.
Uz hrabru viziju i lucidnu provokaciju, pokazalo se da društveni marketing ne mora biti dosadan ni konvencionalan da bi imao efekat – naprotiv, često su najsmeliji potezi oni koji ostavljaju najdublji trag.


Ostalo